Patrick van der Mijl is samen met zijn compagnon Erwin van der Vlist bezig om de interne communicatie binnen bedrijven op zijn kop te zetten.

Zijn startup Speakap heeft dinsdag een ‘significante investering’ opgehaald bij het investeringsfonds Connected Capital, aangevuld met een innovatielening ABN Amro.

Het geld is bedoeld om uit te breiden in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. “Wij willen wereldwijd in de top 3 komen in onze branche”, aldus Van der Mijl.

Speakap bestaat sinds 2011 en komt voort uit een behoefte naar goede interne communicatie binnen bedrijven. Het Amsterdamse bedrijf heeft de omzet voor het derde jaar op rij zien verdubbelen en is al een aantal jaren winstgevend. Binnen de app is het mogelijk om onder andere te chatten, roosters te maken en documenten op te slaan.

Van Der Mijl: “We focussen op organisaties met veel mensen die niet dagelijks achter hun bureau zitten, maar ook werken op de werkvloer. We zijn echt uniek.”

Business Insider sprak met Patrick van der Mijl over wát Speakap nou zo bijzonder maakt en wat de plannen zijn voor de internationale expansie.

Er zijn een aantal apps en toepassingen die enorm op Speakap lijken. Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten zoals Yammer van Microsoft, Workplace van Facebook en Slack?

"Er zit een wezenlijk verschil in. Je noemt Slack al, dat is echt een chat-based approach. Wat wij faciliteren lijkt meer op een sociaal netwerk zoals Facebook, met bijvoorbeeld een tijdlijn. Onze focus ligt vooral op het zorgen voor relevante communicatie in een netwerk. Stel je voor dat er een bedrijf is met tienduizend medewerkers dat gebruikmaakt van Speakap. Wij hebben een gelaagdheid in onze applicatie gebouwd waardoor we ervoor zorgen dat alles wat je ziet in het netwerk relevant voor jou is. Daar zijn wij uniek in."

"Daarnaast hebben wij nog een bijzondere functie. De app kan volledig ontworpen worden in de huisstijl van het bedrijf, zelfs met applogo en naam. Zo heet het interne netwerk bij Rituals niet Speakap, maar Rituals Connect. Daarmee maak je een groot verschil, want veel bedrijven willen hun eigen sociale netwerk hebben in plaats van met bijvoorbeeld met Facebook te werken."

Hoeveel bedraagt de 'significante investering'?

"We mogen niet direct een bedrag noemen vanwege de afspraak die we hebben gemaakt. Er is een investering waarmee we ons groeipotentieel ruimschoots mee kunnen faciliteren. Het bedrag gaat richting de 10 miljoen euro. We hebben uiteindelijk toegang tot veel meer kapitaal als we onze groeidoelstellingen halen. Dus we wilden volledig voorzien worden in onze internationale groeiplannen."

In hoeverre is jullie product internationaal schaalbaar?

"Ons product is al megaschaalbaar. Een nieuwe klant aansluiten is secondewerk. We ontwikkelen de applicatie in Amsterdam, maar we hebben meerdere saleskantoren in Duitsland, België en Spanje, en in april starten we in Londen. Na de zomer willen we naar Amerika uitbreiden."

"Vanwege onze uniekheid zal uitbreiding in de VS niet anders zijn. Ik denk dat juist zo'n markt waar meerdere spelers actief zijn ons kan helpen in het zadel. Dat creëert een stukje bewustzijn en het zorgt voor extra snelheid in het salesproces. Daar kijken we alleen maar naar uit."

Jullie hebben een aantal grote merken als klant, zoals IKEA. Hoe gaan jullie nog meer grote buitenlandse bedrijven binnenhalen?

"Je wilt uiteindelijk lokale support bieden. Dat doen wij met lokale mensen. Je moet het niet als Nederlander gaan proberen in het buitenland. Als je lokale mensen inzet, merk je gewoon dat je grote klanten binnenhaalt. Dat is ons in België, Duitsland en Spanje ook gelukt. In Duitsland hebben we een partij met 60 duizend medewerkers. Wat belangrijk is, is om dezelfde salesstrategie naar andere landen toe vast te houden."

Waar is Speakap over vijf jaar?

"Wij willen in de top drie komen wereldwijd in onze productbranche. Die stap zijn we nu aan het maken. Om die positie ook echt in te gaan nemen is financiering nodig. Vandaar deze significante investering."

"We hebben natuurlijk een sterk communicatieplatform staan. Elke twee weken brengen wij updates uit met nieuwe functionaliteiten. Daarnaast zijn wij achter de schermen bezig met de toepassing van bepaalde modules, apps en third party-integraties om het zo toegankelijk mogen te blijven houden voor onze klanten. Dat zal op lange termijn uitkomen. Voor Speakap betekent het dat het ook schaalbaar is voor andere branches en toepassingen."

LEES OOK: Deze 13 succesvolle Nederlanders twintigers staan dit jaar in Forbes’ 30 under 30-lijst